mandag 11. februar 2013

the dinner jacket


Jeg var på jakt etter et tørkle å ha i halsen, dvs. rundt nakken, innvendig i skjorten, siden det var vinter, og jeg hadde tenkt å unngå sløyfe, som min kone mener jeg passer så godt. Å finne en ascot, dvs. et passende silkestykke til å ha rundt halsen er imidlertid ikke så enkelt, faktisk er det vel bare paul stuart og turnbull og asser som fører noe slikt her borte, og siden min kone hadde rabattkort hos coach butikken på 57 th og madison, den hun liker best og som vi derfor ofte stikker innom, dersom vi tar ettermiddagstrimmen nedover madison, etter at hun har vært og trent, var vi i nærheten.

Hos turnbull og asser, et urbritisk skredderfirma som er kjent for sine skjorter, i sea island bomull, og alt det andre, dresser, slips etc. Firmaet er også berømt, riktignok i engere kretser, for å lage verdens vakreste dinner jacket, samt badekåper i silke, i livlig visuell stil, til 2000 dollar og oppover.

Vi hadde spist et lett, og helt forferdelig lunch like ved, fordi vi måtte justere blodsukkeret, og det strømmet nå ut i kroppene våre, og vi gikk lett og ledig over 57 th gate, som er lang å gå over, men som er min kones favorittgate, siden Tiffanys ligger der. Så gikk jeg verdig inn i de smale huset i fire etasjer, med eikepanel, sikkert limt opp, og ikke festet med messingskruer, overalt, og jeg spør om de allernådigst har silketørkler til å ha i halsen, og mannen som regjerer i første etasje er vennlig og sier ascots er 2 etasje.

Her har de byens beste utvalg av slikt, og jeg fant frem to, og jammen var de ikke på salg, 70 prosent. Det var en god dag, og alt det som manglende blodsukker hadde ført til, var nå bra, og jeg gikk for å lete etter kassen, i slike forretninger kan man jo tenke seg at slikt ordnes av andre, f.eks. butleren.

Min kone, som ikke liker snikksnakk, avbrøt meg, i min samtale med ekspeditøren. hvor er dinner jacket avdelingen, spurte hun, og først da kom jeg på at jeg var i den eneste forretningen i hele verden, dvs. her borte på manhattan, samt tre- fire steder i london, som har fullt utvalg av disse jakkene, som jeg allerede for mange år siden hadde sagt jeg ville ofre meg for, når jeg ble eldre og hadde fått mer verdighet.

Opp trappen til 3 etasje er det fine bilder fra firmaets liv, kunder, klær og et bilde av winston churchill, hvor det står at han var en stor statsmann, we knoe him as a 46.

Der oppe viste det seg at det var salg på disse jakkene, og ikke bare salg, men 70 prosent avslag. Selv med en slik rabatt er prisen på en dinner jacket fra turnbull og asser høy. Det som avgjorde min konsumnetbeslutning, var at jakken hoppet fra stativet og bort til meg, og passet perfekt. Det er kjekt, for vanligvis har herreklær et snitt tilpasset gutter i begynnelsen av 20 årene, og ikke menn med skuldre,og pondus. Denne jakken var laget for slike som meg, som ennå ikke har begynt å bruke amfetamin eller tilsvarende som slankemiddel, og derfor bærer preg av mine 10 kilo ekstra, hvorav fem er i leggene, siden man spaserer så meget her borte.

Det var min opplevelse den dagen, og det passet bra, siden vi skulle på noe mørkt eller smoking drinker middag ish den kvelden, likevel.

Fakta om jakken er at den er dobbelspent og har det klassiske frog-knappesystemet som er typisk for disse jakkene, som altså både er smokingjakke, dersom man har smokingbukser, men som også går for å være en tanke mer uformelle, dvs. bruken i England er til private selskaper, og smoking-begrepet er jo at slike fløyelsjakker tas på når herrene går inn i biljardrommet for å røke sigar, og så tar man på seg en sort jakke når man går inn til middagen, for damene tålte ikke før i tiden duften av cigar, det var i victoriatiden og den tiden som kommer etterpå, og damene hadde tynn midje som ikke tålte mange inntrykk på en gang.

En slik dinner jacket føres i grønt, sort, blått, rødt og altså burgunder. Jeg er nokså ignorant når det gjelder om jeg passer varme eller kalde farver, og etter en lengre akkedering, besteme ekspeditør og kone seg for at jeg måtte ha en varm farve, og da ble det burgunder. Jeg hadde egentlgi tenkt meg den grønne, som dessverre var kald i farvetonen, men burgunder passer fint. Jeg har tendens til rød nese, og røde farvetoner i ansiktet, så det passer så fint så.

Så er spørsmålet hva som får en mann til å kjøpe en dinner jacket i farver i stedet for en sort tuxedo. Det er som å spørre om hvorfor en mann heller liker en tidlig 60-talls Jaguar E type i stedet for en helt ny Ferrari. Jeg hadde sviktet levemannen i meg, dersom jeg hadde prøvd å se ut som james bond og hadde gått for en tettsittende sort smokingjakke. Noe sånt får andre ta seg av.

Jeg fikk også tak i tilhørende smokingbukser, de skal jeg skrive om når jeg får hentet dem fra skredderen.

Alt i alt vil jeg si at det var en fin dag, og at jakten på en ascot kan føre til så mangt.








 Skal man gå på fest, bør man ha noe slikt på seg, mener jeg. Og i motsetning til kvinnene, som ofte er på jakt etter ny kjole, er denne jakken min for resten av livet og det plagget jeg skal bruke ved festligere anledninger. Det er forskjellen mellom hvordan kvinner og menn tenker når det gjelder klær. Jeg har funnet hjem når det gjelder dinner jackets, og jeg vet at farven passer godt til min livsstil, og det gjør ikke noe om jeg søler champagne eller rødvin på jakken.

1 kommentar:

  1. Nå må vel den buksen ha kommet tilbake fra skredderen.

    SvarSlett