torsdag 12. februar 2015

the filson packer coat

Det er ikke ofte folk kommer løpende etter meg på gaten, for å fortelle meg at jeg har en ekstra velknyttet sløyfe eller at jeg tar meg spesielt godt ut i min blue sharkskin dress. Jeg er en hund etter smiger og beundrende blikk, men aller best er det når folk forteller til meg at jeg er ualminnelig velkledd. Av og til mister folk beherskelsen, og spør meg om de kan få ta på stoffet. Det kan jo skje dersom man har en fin 180 stoffs dress eller har vært heldig med tweeden. Hver gang jeg tar meg en tur i min Filson packer coat, får jeg ros fra fremmende på gaten. Great jacket. great coat. awsome! etc. og folk spør meg høflig om å få lov til å ta på sherling-slagene. Det er som om folk ikke tror at det lages slike jakker lenger, den er jo som tatt ut fra beretningen til ingeniør berg i amerika på 50-tallet. Faktisk har Filson lager denne jakken siden 1924. Så når folk spør om jakken, spør jeg tilbake om de visste at dette var en amerikansk klassiker. Og så sier jeg til dem at nå vet de det. Man skal selvsagt senke stemmen andektig når man sier det. Det er ikke så mange amerikanske klassikere igjen, som er laget i Seattle.

Dette er en tømmerhoggerjakke, eller nærmere bestemt en oppsynsmannsjakke, siden den har kartlomme på ryggen. Man kan se for seg hvor glade inspektørene som organiserte tømmerdrifter på 20-tallet ble når de oppdaget at denne jakken var både romslig, dvs. alska fit, i motsetning til seattle-fit som er litt mer kroppsnært, og at jakken tålte en regnskur. Denne jakken er laget av Filsons signaturullstoff, et tykt vadmelaktig stoff som varmer godt, beskytter mot regn, og som også puster bra. Det er ingenting som er som ull om vinteren.

Jakken finnes i en enklere utgave,  uten kragen av lammeull, og uten dobbelt stoff. I norge kalles vel den en canadaskjorte og slike jakker passer bra om høsten, eller i andejakten. The packer coat har dobbelt stoff over overrygg og skuldre og ermer, samt mange lommer. Det beste med jakken er uten tvil kragen. Den kan rulles opp når det blåser, slik at man ikke fryser ved ørene eller i nakken, og kragen kan også kneppes fast i lukket posisjon. Normalt er det greit å ha den i åpen posisjon. Til helgen er det meldt om ned mot 20 kuldegrader og kuling. Da har jeg tenkt å ha kragen oppe, og lukket. En utrolig funksjonell sak.

Mine innvendinger mot jakkens konstruksjon er føsrt og fremst at den ikke har lommer for underbergerflasker. En fritidsjakke bør ha det. Som kjent er underbergerflasker på størrelse med hagpatroner, så det finnes jo jaktvester man kan kjøpe til denne bruken. Det er forøvrig vanskelig å få tak i underberg i USA, men her på upper east får jeg faktisk tak i det oppe på 2 ave og E 86th hos den tyske slakterbutikken Schaller und Weber. Det er den eneste butikken på manhattan som leverer svineribbe på norsk måte, dvs. med rutet svor. Her borte stykker man kjøtt på andre måter enn i europa.

Jakken finnes også i sort, men siden det er så mange her borte som går i sort, fordi man har inntrykk av at alle som leser bøker frivillig, bør gå i sort, mener jeg rødt er den beste fargen. Jeg liker rødt, det er fargen for faner i de store slag, og lidenskapens farge, og selvsagt også rødvinens farge.

Her kan du lese mer om jakken, og hva brukere mener om den

http://www.filson.com/products/wool-packer-coat.10040.html

 Ifølge min kone får den store kragen mitt store ansikt til å virke enda større. Min måte å se det på er at det får mine skuldre til å virke enda bredere.
 Når det kulingen herjer mellom skyskraperne, varmer det godt å rulle opp kragen.
 Brystlommene hat god plass.
 Doble ermer konstuert for maksimal frihet til bevegelse. Det er sikkert derfor the packet coat er et amerikansk ikon. Da jeg bestilte jakken, fantes det bare 5 stk av den i min størrelse i hele USA. Det er ikke mange som kjøper slike jakker lenger.
Kartlommen bruker jeg til aviser og til å putte luen i når jeg går inn på grand central. jeg liker ikke å stå med luen i hånden.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar