torsdag 10. september 2015

Tungt reisende

Det er mange som reiser lett. Jeg er ikke en av dem. Når jeg er på reisefot, blir det alltid til at jeg skal ha med meg det ene eller det andre som håndbagasje, og det er tema i dag. Hvilke utfordringer står man overfor som reisende med håndbagasje?

Svaret er at en slik reiseform, som jeg deler med de fleste, krever planlegging og en fast strategi. I mange år slet jeg med dårlige vesker, plastposer fra taxfree-butikken, flasker som falt av, mangel på plass og mangel på evne til å håndtere stor vekt, for ikke å snakke om håndteringen av kranglete betjering på innsjekk på flyplassen.

Min løsning er en solid Rimowa Topas trillekoffert som arbeidshesten i forholdet. Min utgave har to trillehjul, og det finnes en del situasjoner der det er mye bedre å ha fire hjul under. Rimowaen ble innkjøpt for 5 år siden, da jeg hadde et overfladisk forhold til trilling på fire hjul. Den er selvsagt IATA-godkjent, dvs. den overholder målene for håndbagasje. De fleste har en litt større håndkoffert, og det er ingen dårlig strategi, men jeg kjøpte en som er lovlig under alle innsjekk. Man blir lei av å krangle med skrankepersonalet på flyplassen.

Dersom man skal gå lange avstander på flyplasser, typisk i transit, er 4 hjul overlegent best. Vekten på bagasjen blir kanalisert rett ned, helt i pakt med newtons lover , og da er det meste overlatt til gode kulelagre i hjulene. Dersom man skal trille håndbagasjen utendørs, på brosten, ned trapper, og ellers forsere ulike hindre, har to litt større hjul fordeler, ikke minst fordi man kan være mer brutal. To store fastmonterte hjul tåler mer enn 4 mindre roterbare hjul. Om dette er det skrevet mye om i litteraturen, og særlig folk som reiser mye, grunner over dette spørsmålet.

Neste punkt er flyfraktbetingelsene. Der sies det stort sett at man har rett til å ta med seg en passende håndkoffert inn på flyet, og en mindre håndveske, eller PC-veske som menns vesker heter. Det var først for to år siden at jeg forsto at det var her muligheten for å få med 30 kg ekstra, som jo det hele handler om, ligger. En solid bygget trillekoffert som er seritfisert for 80 kg på det uttrekkbare håndtaket, er betingelsen for å få med ekstra vekt. Reisende som velger pene  og lette ombord-trillekofferter gjør her ofte en generaltabbe. Vridde og grovt deformerte håndtak som ligger henslengt langs gangveiene på flyplasser, forteller om at dette er en sak man må ta alvorlig. En Rimowa Topas er sertifisert for å tale 80 kg, ifølge mine opplysninger.

Neste punkt er å få tak i en PC-veske som er stor, men ikke bredere enn trillekofferten, som jo er laget for å kunne trilles i midtgangen. Når man står i butikken, må altså blikket vendes oppover, der det er muligheter for å få ekstra plass, og ikke til sidene. Neste punkt er å se etter en ekstra bag, type tote-bag, som man kan ha med seg, i tilfelle man plutselig står der på flyplassens vinutsalg, med 14 flasker portvin i den ene hånden, og 9 liter med underberg i den andre.

Det er almenn enighet mellom tungt reisende at bager som man bare hanker på håndtaket, ikke fungerer så bra. Disse veskene vil lett slenge til sidene når man tung av skyldfølelse entrer flyet og skal forsere den vanskelige midtgangen uten at man sfår uønsket oppmerksom fra flyvertinnene. Jeg klarer ikke å forestille meg en verre situasjon enn at flyvertinnen ber om at du leverer din håndbagasje som innsjekket bagasje.

De to ekstra veskene må altså ha en anordning som gjør at de plasseres fast og elegant på håndtakets fremre eller bakre kant. Det finnes flere retninger her. Vesker av denne typen, for damer, har ofte elegante og skjulte løsninger, med eller uten alskens glidelåser. For barske menn som er vant til å bære gullgraverstil-vesker i tung og industriell bomullstwill fra Filson, vil denne lille remmen, eller håndtaket, som oftest bare være utvendig påsydd. Akkurat som en trench-coat har påsydd hemper for håndgranater, bajonetter etc.

En oppsummering tilsier da at du kan ha en fullstappet håndkoffert med f.eks. bøker og dokumenter, som man jo ikke vil sjekke inn siden de relativt sett er nokså tunge, samt en stor PC-veske med alle de fordømte 17 laderne, kablene, fotoapparatene, macene, ipadene, iphoner for ulike land etc. Elektronikk er også nokså tungt, mens det samtidig er viktig at man lett kan dra fram macbooken for å vise den frem i sikkerhetskontrollen.  Så vet man jo at man skal ha med seg 7 kg goudaost fra amsterdam, og noen liter barolo og noen liter underberger eller xo. Den plasseres i totebagen, som altså henges opp på motsatt side som sin broder pc-vesken.

På denne måten er det lett å få med seg 20 kg som håndbagasje, samtidig som dette er lett å ta med ombord i flyet, eller langt avgårde inne på flyplassene. Dersom man er en frøsen reisende, kan man også få plass til et reisepledd på denne måten, siden reisepledd jo er forsynt med reimer. På lengre flyreiser kan det ofte være kaldt i kabinen. Jeg heller foreløpig til en devold ullfleece-jakke. Jeg vet at kvinner i sin beste alder ofte sverger til pashmina-sjal. gjerne i casmere. Strengt tatt handler alt om vekt når man er reisende. Men et godt ullpledd kan faktisk redde situasjonen dersom man må vente.

Mine to oppå-kabinkofferten-vesker er selvsagt laget av Filson.  Min kone sverger til tilsvarende vesker fra Tumi. De er ikke så lette å finne, men man kan sikkert bestille på nettet.



 her ser vi ekstraremmen som gjør at en slik veske er lett å hanke på håndtaket på trillekofferten
 tilsvarende for ekstrabagen
 Denne totebagen fra Filson er laget som en hommage til Magnum-dvs- det er engentlig en fotbag. Innmaten er polstret, og sånn i farten vet jeg ikke hvor den er blitt av. For meg er det viktig at bager har mange lommer, slik at jeg kan legge eventuelle vannflasker utvendig. Man vet aldri når vanner pipler ut, for å ødelegge bøker og det som verre er.
 jeg trodde det var mulig å rotere bildene i dette programmet, men det var det altså ikke






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar