onsdag 21. oktober 2015

Guyaberas

Da jeg for mange år siden oppdaget denne skjortetypen, forøvrig på en reise i Mexico, føk der en stor lettelse og lindring gjennom mitt sinn. Et svett og plaget sinn, der protokollen krever jakke, mens gradestokken melder om like mange grader som alkoholstyrken på en vanlig GT. Et slikt sinn liker en skjorte som er en jakke som er laget av tynn og lett lin, og som er godkjent som formelt antrekk, og som erstatter for dressjakke.

Jeg sitter nå i mitt studerkammer, i andre etasje, og foran meg har jeg en flott plen og et passende utvalg av palmer. Siden jeg nettopp har flyttet hit, vet jeg ikke forskjell på øst og vest, siden vi er i tropene og solen er høy. Tror det er ca 200 km sørover til ekvator. Uansett er en guyabera et svært godt valg her.

Opprinnelsen er cubansk, noen sier mexicansk, og i dag er jakketypen, eller skjortetypen, utbredt i hele Latin-Amerika. Den kan lages av bomull, men de beste avkjølende egenskapene dukker opp når man bruker lin. Man kan tenke seg at noen satt en kveldsstund under en tropisk himmel, og nøt sine drinker, mens konversasjonen fløt lett i den fløyelsmyke og mørke tropenatten. Neste dag skal man normalt svette ut nattens fest av blodet gjennom tennis eller raske løpeturer. Ikke noe av dette passer meg, og noen ganger glemmer man å svette ut, og så går man på en mottagelse og så kommer svetten rennende ut i strie strømmer. Man kan forestille seg at svetter lukter så sterkt av gin at selv apene oppe i tretoppene hopper over til neste eiendom. Hvis man har på seg en skjorte av bomull, vil man i en slik stund være badet i sine egne kroppsvesker i flere timer.

Med en guyabera av lin, forsvinner svetten lett ut i atmosfæren, og inngår i det evige kretsløp hvor væsken kondenseres og danner skyer, som føres med passatbeltet ut i atlanteren, for så å dukke opp som tropisk syklon eller hurricane utenfor Florida, hvor det forøvrig bor mange eksil-cubanere, hvis favorittplagg selvsagt er guyaberas. Jeg bor ved bredden avVictoria-sjøen, hvor malariamyggen kun kan holdes borte ved jevnlig inntak av kinin i tonic. Siden jeg ikke er ingeniør, eller fysiker, forstår jeg ikke helt hvordan høyden, som er på rundt 1300 meter over havet, påvirker atmosfæren. Men faktisk så er det ikke så fuktig her, slik at lin er et perfekt aftenantrekk. Med normal svette, forduster alt sammen, med unntak av saltet, som katten i huset ofte ser sitt snitt til å slikke i seg, slik at skjorten må vaskes to ganger. Årsak og virkning er ikke min sterke side, men enten så er det guyaberaskjorten som gjør livet fint her, eller så må det være den evige sommeren, med maksimaltemperatur på 32 grader, og noen regnskurer i ny og ne, mens temperaturen ligger på 27 grader på dagtid, og 25 grader om kvelden.

Formaliteter kan av og til bety alt, og da er det selvsagt greit å vite at en hvit guyaberaskjorte i mange land er likestilt med smoking eller kjole og hvitt. Selvsagt sammen med sorte bukser og passende sko. Min kampsak akkurat nå, er at pensko ofte bør erstattes med dress-boots dersom underlaget krever det. Mitt underlag er ofte plener, og livets grusganger, dvs. de som går mellom inngangspartiet i huset, og bort til det store teltet ute på plenen, der det serveres mat eller drinker. Under slike forhold bør man gå i dress-boots med gummisåle, og faktisk også såler med grovt mønster, f.eks. den typiske commandosålen som ofte er å se på en sko fra Trickers, selvsagt basert på 4444-lesten.

Guyaberas skal ha stolper, og knapper, og broderier, og helst 4 lommer. Utgaven til fest kan være sterkt brodert, noen jeg synes er litt unødvendig jålete. Den hvite farven er vanligst, jeg liker strengt tatt bedre utgaver i brunt eller rødt eller blått. Akkurat nå holdt jeg på å glemme å begrunne en av de større fortrinnene til guyaberaskjorten. Det er de fire lommene. For kredittkort, for visittkort, for mobil, for lommetørklet.

En annen fin ting med skjorten er at den skal være romslig i snittet. Det betyr at man gjør en bedre figur, selv om figuren ikke er så god.

Jeg har såvidt nevnt ordet svette i denne epistelen. Svette kan skje. En stor diskusjon er om man bør ha en underskjorte når man bærer en guyabera. Man kan tenke seg svært fintfølende vesener som går rundt på partys og som besvimer dersom man får øye på hår på brystet eller en flik av hud, gjennom broderiets huller, eller den løse strukturen som kjennetegner lin av god kvalitet.  Jeg synes det er mest praktisk å ikke bruke underskjorte, dvs. en T-skjorte under. Min tankegang er at dersom man er så følsom, bør man holde seg hjemme, eller finne egne møtesteder for slike ekstra sarte sjeler.

Dersom jeg skal jukse på meg en myndig og sterk opptreden, hvor jeg ikke underslår at det finnes sterke trekk i min personlighet som liker det formelle, orden, og struktur, da velger jeg meg lange ermer. På den måten kan jeg få litt ekstra mosjon ved å lete etter mansjettknapper. Skjortene finnes selvsagt også med lange ermer som er knappet, men altså ikke korte ermer som er kneppet.

I UK hender det at man bruker ordet safarishirt om guayaberaskjorter. Jeg synes dette er upassende, siden alle burde vite at safariskjorter lages av poplinsvevet bomull, og ikke lin. Lin er til festbruk, mens safariskjorter skal tåle tornebusker og risp av løvepoter.

 Uttrykket uformell eleganse er sterkt dekkende dersom man har en slik skjorte på seg, og klarer å huske navnet på den personen man konverserer, samt at man husker hva man snakker om. Mitt problem er ofte at jeg mikser samtaler sammen. En rask hånd ned i en av de fire lommene, og man fisker opp mobiltelefon, hvor det finnes en app som trener deg opp på å huske navn.
 Baksiden er sterkt preget av tre stilper og noen knapper nederst. Skikken stammer fra den tiden da knapper ble laget av ekte perlemor og således var et hyppig brukt statussymbol.
 Lange ermer kan være svært praktisk dersom malariamyggen er sterkt i bittet.
 Linstoff absorberer ikke bare svette, men også myggspray, noe som har gjort dette plagget svært populært i tropene.
 Iført en hvit guyabera, kan man vandre rundt i forsamlinger hvor andre har på seg kjole og hvitt eller smoking og likevel være korrekt antrukket. Dersom man ikke er helt sikker på hva som passer seg, kan man ha protokollen i en av de fire lommene.
 Her ser vi hvordan broderiets linning har ført til at flatevirkningen av stoffet bidrar til vertikale rammer rundt skulderpartiet
 Rødt er min favorittfarge. Sørg for å gi hushjelpen inngående forklaring på at rødt vaskes som håndvask på 30 grader.
 Her har forfatteren glemt å rotere bildet, noe som har ført til en uønsket plassering av lommen som er avbildet. Dersom lommene var av denne typen, ville innholdet lett falle ut.
 Baksiden av en rød skjorte.
 Denne er fra Peterman i USA. Og sydd i sort bomull. Den passer ypperlig dersom jeg skal prøve å være høy og mørk og mystisk, men samtidig ha plass til mine mobiler. Siden jeg ikke har fått tak i mobil med dual SIM, må jeg alltid ha med meg to mobiler. Noe som forøvrig er svært upraktisk. Heldigvis er det god plass i alle lommene i en god guyabera.


Baksiden av en sort guyabera i bomull. Det er usikkert om knappene er laget av ekte perlemor, men det er jo heller ikke perlemoren i perlemorskyer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar