mandag 5. oktober 2015

Post-koloniale spectators

Two-tones shoes, eller spectators, er sko som ble populære på 20-tallet. De ble gjerne brukt av gangstere, folk som gikk på jazzklubber, eller som drakk gin rummys ute på de velstelte plenenes ved the Hamptons. Skotypen brukes fremdeles av jazzmusikere, spesielt i sort og hvitt. For noen år siden kom det en ny Gatsby-film, og skotypen fikk et lite oppsving. Men stort sett er det bare spesielt interesserte som bruker tofargede wingstips. Men de gangene jeg får komplementer av vilt fremmede kvinner ang. mitt skotøy, så er det når jeg tar på meg et par two-tones. En lys dress, f.eks grå, eller beige, i lin, og brune og hvite sommersko, for det er jo det denne skotypen er, og man føler seg lett og ledig, og fører sin dame lett og ledig på dansegulvet.

Det er nok riktig å si at skotypen er amerikansk, selv om det vissnok skal være John Lobb, den berømte i skokretser, som oppfant skotypen i London på 1880-tallet. Normalt lages two-tones i fullt lær, men typen med overlær og canvasbesetning, er også meget praktisk. Opprinnelsen er britisk, og det var selvsagt sko for engelskmenn ute i koloniene, dvs. sko for tropisk klima, som var utgangspunktet. Siden jeg nå befinner meg i en tidligere engelsk koloni i Afrika, passer det bra å ha en samling av slike sko. Som altså puster vesentlig bedre enn sko kun laget av lær. På minussiden kommer selvsagt at bomullstwill må impregneres mot smuss, og at man må være forsiktig når man pusser overlæret. Jeg har two-tones fra både Alfred Sargent, Cheney og Trickers,  med vekt på sistnevnte. Grunnen til dette er meget prosaisk, og er at Trickers har et fabrikkutsalg på ebay, hvor man kan gjøre en del skokupp. De minst populære skoene blir lagt ut på auksjon, og da det gikk opp for meg at jeg skulle bo noen år i tropene, satset jeg på å spekulere litt i bud på ebay. Det gikk strålende. I løpet av noen hektiske uker i mai og juni i fjor, fikk jeg tak i 6-7 nye par til rundt 35 % av normal utsalgspris. Noe av grunnen til dette var selvsagt at de småbutikkene i England som normalt kjøper opp Trickers på ebay på auksjon, ikke fikk med seg at det var en viss herre fra vestlandet som var i markedet. Two-tones Trickers er et tynt marked, selv på verdensbasis. Jeg noterer tilfreds at prisen nå har gått opp til de normale prisleier, som pr. nu er 250 pund for vanlig lærsko, og 300 pund for shell cordovan. Ute i butikkene ligger prisene på 350 pund og oppover, f.eks. i butikken til  Trickers i Jermyn Street.



Som jeg pleier gjenta så ofte jeg kan, så er jeg glad i Trickers fordi lestene der passer mine føtter bra. Two-tones-modellene til Trickers er såvidt jeg vet, utelukkende laget på 4444-lesten, som altså er rommelig, og minst et halvt nummer større enn vanlig. Har du skostørrelse 8, dvs. 42, kan du trygt gå ned til 7,5, siden disse skoene skal brukes med så tynne sokker som overhodet mulig, f.eks. sokker laget av sea-island-bomull. Silkesokker er bra, men de er lite slitesterke.
 4444-lesten er rommelig, og noen vil kalle den klumpete og lite elegant, men det kan jeg leve med, så lenge lesten er behagelig. Trickers-modellene av two-tones heter Bowood, og jeg har sett skotypen med både lærsåle og gummisåle, dvs. microfoam. Da er skoene like lette som joggesko. Noen ganger kaller Trickers såletypen for vibram, o gnoen ganger for Gumlite. Dersom man går på mottagelser utendørs, dvs. på plen, er microfoam best egnet. Etter noen glass med pimms kan lærsåler være glatte.
 Når halvparten av overlæret er erstattet med pustende grov bomullscanvas, eller twill som noen vil si, er skotypen godt egnet for varmt klima.

 Denne modellen er en full brogue wingtip, men mange two-tones er langt mindre preget av hulltangen. Strengt tatt lages hullene av maskiner, og ikke av en skomaker som sitter der med hulltangen. Denne modellen er en derby, dvs. i flertall derbies, som altså betyr åpen snøring, i motsetning til lukket snøring på en oxford.


Læret under snøringen er festet på begge sider, og er kjennetegnet på 4444-lesten til Trickers. Opprinnelsen er at skoene skal være anvendelige utendørs, i regn og blæst. Er det vampen som er betegnelsen på denne delen av skoen mon tro?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar