mandag 17. september 2012

En lett og sommerlig linlue

I Norge ofte omtalt som en sixpence-lue, men ellers i verden ofte kalt cap. Lue. Av lin, eventuelt silkestoff, helst jordfarget.

Sommerluen. Fordi den ikke skal være varm, men beskytte hodets innhold mot solstikk og det som verrre er. Vi snakker altså om et alternativ til Tilley-hatten, eller panamahatten, som teknisk sett kan være litt for varm i sommerheten. En cap av denne typen, med for av gjennomhullet bomull, er konstruert slik at man skal svette minst mulig, ha mest mulig beskyttelse mot solen, den skal sitte godt, i tilfelle den  hete ettermiddagsbrisen tar helt av, og den skal ha en brem som gir skygge.

I våres var jeg svært fornøyd da jeg stakk innom en fin forretning rundt 30 west på 8 ave, tror jeg, og fikk tak i en fin lue av denne typen, laget av Borsalino. Den holdt noen uker, før den forsvant på flyet til Europa, og da fant jeg heldigvis en ny og fin utgave, i Dortmund, i Tyskland, laget av Mayzer, som var like fin. Den så omtrent helt lik ut.

Mitt råd til alle menn, som kan tenkes å ferdes i varmere strøk, er at man må ha en slik lue for hånden, og på hodet. Man bør ikke tenke så meget på merket når man kjøper den, men gå for tynn og lys lin, med for, i et lett utgave. ikke fall for fristelsen til å kjøpe en newsboy-utgave av typen du har sett i Gatsby-filmen, med robert redford. Det er helt greit å ha store luer, og imponerende luer etc. Men akkurat nå skriver jeg om de små og viktige reise-essentials. En skjorte, et par sko, en lue. Et visakort.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar